Resan och dag ett

Nu har jag tagit mig i kragen och skaffat mig en liten reseblogg jag med.

I måndags påbörjade jag min resa till ön Koh Lanta som ligger i sydvästra Thailand, nära Malaysia.


Resan startade kl.8 på morgonen, efter tre timmars sömn, då båten avgick från Mariehamn, sedan gick färden vidare med bil till arlanda där det blev ett par timmars väntande till 14.30 då flyget mot Bangkok lämnade svensk mark.

Jag hade förberett mig på en riktigt lång och jobbig resa då jag aldrig flugit längre än sex timmar tidigare men det gick riktigt bra, kändes inte ens speciellt långt (eller ja, långt givetvis men inte jobbigt långt). Flög med Thai Airways och flyget var stort och fräscht och servicen utmärkt även om språkkunskaperna inte var fantastiska alla gånger men det var nog lika så bra att vänja sig redan då, för även om många kan lite engelska så är det definitivt inga stora kunskaper i de flesta fall.

Framme i Bangkok var vi ungefär vid halv sex på tisdag morgon, lokal tid (halv ett på natten svensk tid), och då var jag rätt pigg ändå för för mig var ju klockan inte så mycket och jag hade sovit lite nu och då under flygresan, kanske 3-4 timmar sammanlagt. Från Bangkok flög jag vidare mot Krabi, men det flyget gick inte förrän vid åtta så jag hade gott om tid att kolla runt lite i affärerna som öppnade redan klockan sex. Flyget till Krabi tog bara en dryg timme så när jag kom fram var det fortfarande morgon. Min väska kom nästan direkt och sen i ankomsthallen stod en thailändsk kille och väntade på mig och så fick jag skjuts hela vägen (tog ca en och en halv timme) fram till learning centret i en ny och fräsch bil med luftkonditionering.

När jag kom fram möttes jag av Mats som driver learning centret och han presenterade mig för några tjejer som satt här och pluggade och presenterade sedan några olika boendealternativ för mig. Jag var riktigt trött efter resan så första natten bestämde jag mig för att bo ovanpå skolan.

          
(mitt rum första natten, ursäkta stökigheten, haha)

Nästan direkt träffade jag Anna och Stefan som också pluggar i Linköping i normala fall och så hade vi lite varuutbyte, kalles kaviar och svensk skvallertidning mot thailändskt kontantkort. Efter det åt vi lunch tillsammans med ännu en svensk tjej vid namn Anna som berättade att hon och hennes tjejkompis Mikaela bodde i en fyra en bit bort och att de sökte en hyresgäst i en månad och det passade ju mig perfekt då det är en månad tills familjen kommer på besök och jag ska bo med dem så senare på eftermiddagen åkte vi upp och kollade på lägenheten och den var jättefin och fräsch så jag bestämde mig med en gång för att flytta in dagen därpå.

På kvällen åt vi middag åtta svenskar tillsammans på en trevlig restaurang med väldigt god mat men jag var oerhört trött vid det här laget så vid tio åkte jag hem för att sova och sov sedan fjorton timmar den natten. Sömnbristen tog äntligen ut sin rätt.  


Kommentarer
Postat av: Frida.L

:D

2009-09-18 @ 13:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0