Två veckor i Thailand

Nu har jag varit i Thailand två veckor, dagarna springer på hur snabbt som helst. Känns som om det kommer gå alldeles för snabbt och innan jag vet ordet av står jag på Arlanda i decemberrusket igen. Jag får se till att fortsätta ta tillvara på min tid här och verkligen njuta.

I fredags var vi ju som sagt iväg och testade på hur det kändes att dyka med tuber i en pool. Vädret var inte det bästa men som instruktörerna sa, i poolen blev man ju blöt ändå. Det var inte första gången jag testade dyka med tuber i en pool, men då det var tio år sen sist så kände jag att det var på sin plats med en liten minnesuppdatering. Nu efter dyket försöker vi allihop bestämma oss om och när vi ska ta dykcertifikat. Det blir billigare ju fler som gör det men det är många viljor som ska komma överens så än så länge har vi inte kommit fram till så mycket. Jag tror i alla fall att jag tänker vänta lite och göra det senare. Jag kan nöja mig med snorkling så länge, känns som om det räcker utmärkt nu i början, men sen senare så vill jag nog passa på att ta dykcertet. Kanske får sällskap av Maria då också?

Lite bilder från dyktestet:

     

(utsikten från skolan någon timme innan dyket samt några dykbilder)

På kvällen blev det en väldigt spontan fredagspub på skolan och sen åkte vi iväg till Ting Tong igen, så fredagskvällen den här veckan såg i princip exakt likadan ut som den veckan före. Men det var i alla fall en väldigt trevlig kväll den här gången också så jag klagar inte.

På lördagen var jag ut på äventyr med Anna och Stefan. Vi tog mopparna och åkte iväg för att hitta en väldigt fin strand som tydligen skulle ligga ungefär så långt söderut man kunde komma på ön, en tur på drygt tjugo kilometer enkel väg. Vi tog oss till sydspetsen och nationalparken här på Lanta, men den fina stranden hittade vi ingenstans. Vad vi däremot hittade var de absolut sämsta vägar man kan tänka sig. De sista ungefär fyra kilometrarna bestod av extremt gropiga och branta upp- och nerförsbackar, och tre av de kilometrarna var det grusväg, den sista kilometern innan nationalparken var asfalterad och i hyfsat skick i alla fall. Anna och Stefan som var två på sin moppe lyckades inte ens köra uppför alla backar då det var så brant och gropigt så Anna fick hoppa av och gå.
På vägen tillbaka stannade vi till för att bada vid en strand som hette Waterfall Beach, något vattenfall såg vi inte till men en liten flod och stora vågor fanns åtminstone där. Det var riktigt skönt att svalka av sig lite efter att ha suttit så länge och kul att leka i vågorna. Vägen hem gick väldigt mycket lättare då vi nu visste hur vägen såg ut och kunde gasa på lite mer i alla fall. Nu var det även mer nerförsbackar så Anna slapp hoppa av och gå med jämna mellanrum. Jag har tyvärr inga bilder från vår utflykt för jag hade inte hunnit ladda kameran innan vi åkte.

När jag kom hem slappade jag i soffan en stund framför en film med Mikaela och Sussi men efter en timme ungefär får jag ett mess av Maria där jag blir bjuden på mat hos hennes thailändska kompis så då var det bara att hoppa in i duschen och bege sig dit. Där sitter vi tre svenska tjejer och två thailändska ladyboys på golvet i ett litet hus och äter kycklingsoppa, gjord på en hel kyckling. Alltså ben och sånt med också. Eller ja, jag kan ju inte påstå att någon av oss svenskar åt speciellt mycket. Malin var så bakis att hon inte fick ner en sked, jag är rätt kräsen även med västerländsk mat så jag lyckades inte peta i mig mer än kokosmjölksspadet och lite grönsaker, kycklingen kunde jag knappt ens titta på utan att det vände sig i magen på mig och Maria var väl ungefär lika duktig som jag på att få i sig soppan. Det kändes rätt oartigt men vi kunde verkligen inte förmå oss att äta mer än så.
Efter en stund åkte jag, Malin och Maria och Pelle ner till Sunset Bar, ett ställe med massa bambuhyddor som man låg/satt i precis vid stranden. Blev en otroligt lugn och avslappnad kväll, vi alla låg där på en massa kuddar och bara halvsov, pratade och spelade fyra i rad. Vid ett var jag och Maria fruktansvärt hungriga då det inte blev mycket till middag så vi åkte och köpte mat och sen åkte jag hem. Planen var att åka hem och sova för jag var verkligen hur trött som helst men när jag kom hem var det lite fest där så jag fastnade uppe ett par timmar till.



Söndagen inleddes med en väldigt god lunch tillsammans med Maria och sen åkte vi ner till poolen där vi hittade Anna, Stefan, Carina och Gustav. Så där låg vi sex svenskar på rad och stekte en stund men de andra hade kommit dit mycket tidigare så de var inte kvar så länge. Vi hann i alla fall komma överens om att vi tjejer skulle gå på marknaden inne i Saladan på kvällen och sen käka middag tillsammans med killarna.

Så på kvällen blev det en tur dit, fanns väldigt mycket billigt, även om det var näst intill omöjligt att pruta där till skillnad från de flesta andra ställen. Mitt byte från marknaden blev fyra diadem och ett par skor, och så köpte jag två klänningar i en vanlig butik. Efter marknaden åt vi middag på ett jättemysigt ställe inne i Saladan och sen tillbringade jag resten av kvällen på ett internetcafé.

Igår var jag i skolan till åtta och sen tackade jag nej till en tur in till marknaden och hade istället en väldigt lugn och skön kväll för mig själv hemma i soffan framför Desperate Housewives. Tv-kvällen slutade dock redan vid elva för då blev det strömavbrott som höll i sig till halv fyra ungefär. Något jag märkte eftersom jag tydligen omedvetet somnat med taklampan på och fläkten på full fart så fick en liten chock då när elen kom tillbaka.

Dagens planer är ännu väldigt flytande men lär sitta i skolan rätt länge i alla fall och sen antar jag att det blir middag någonstans och antingen en tur till marknaden eller så blir det ett par avsnitt Desperate Housewives ikväll igen.

Och så den obligatoriska väderuppdateringen för mamma, Fanny och Fridas skull. Det är jättevarmt och soligt men blåser massor då det är en storm på väg men den ska max hålla på tre dagar så ni kan vara lugna. Och en minut efter att jag skrev det där började det ösregna. Haha, vädret här är rätt ombytligt, men fördelen är ju att även om det börjar regna så håller det väldigt sällan i sig längre stunder.

Kommentarer
Postat av: Maria P

Jenny! Hoppas du mår bra, kul o läsa om vad du har för dig :D

Vi kom hem från sjöslaget för några timmar sen, du var saknad! ;) Men det kommer ju fler tillfällen :)

Kram

2009-10-12 @ 23:32:35
Postat av: julia

Hej! Nu tycker jag att det börjar vara dags för en ordentlig uppdatering! Du har dator och trådlöst internet dygnet runt, du har ingen orsak att inte hålla oss uppdaterade.

2009-10-17 @ 22:18:26
URL: http://tejprulle.blogg.se/
Postat av: Pappa

Jag instämmer med Julia. Vi vill se hur du har det :)

2009-10-22 @ 17:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0